Hoe stimuleer je besteding van de transitievergoeding aan goede inzetbaarheid op de arbeidsmarkt?
10 juli 2015
by

Hoe stimuleer je besteding van de transitievergoeding aan goede inzetbaarheid op de arbeidsmarkt?

De transitievergoeding is per 1 juli 2015 ingegaan voor medewerkers die twee jaar of langer in dienst zijn bij een bedrijf. Het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt. Extra kosten voor bedrijven die contracten beëindigen van medewerkers of juist een goedkopere oplossing voor (veelal grotere) bedrijven om afscheid te nemen van medewerkers?

De meningen zijn verdeeld, want het is natuurlijk mooi om medewerkers meer perspectief te kunnen geven als je afscheid van ze neemt, maar als iemand niet goed heeft gefunctioneerd, waarom moet een bedrijf daarvoor betalen, is een veel gehoorde opmerking. En het is mooi als mensen dit geld kunnen in zetten voor outplacementtrajecten of trainingen om sneller aan een baan te komen, maar het geld is vrij besteedbaar en men kan er dus ook mee met vakantie gaan of een tv voor kopen.

Voor bedrijven die eigen risicodrager zijn voor de WW, is het extra interessant om medewerkers snel weer aan het werk te krijgen, maar kun je als bedrijf medewerkers stimuleren om het geld te besteden aan inzetbaarheid op de arbeidsmarkt?

Ja er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken.

Er zijn meerdere manieren waarop een organisatie invloed heeft op de inzet en de hoogte van de transitievergoeding, dit zijn de zogenoemde inzetbaarheid en transitiekosten. De inzetbaarheidskosten zijn kosten die gemaakt worden om de inzetbaarheid van de medewerker buiten de organisatie te vergroten. De transitiekosten zijn kosten die zijn gemaakt in verband met het beëindigen van de werkrelatie. Je kunt bij deze kosten denken aan:

  • De kosten die een organisatie gemaakt heeft ten behoeve van opleidingen en cursussen die niet gericht zijn op een nieuwe functie binnen de organisatie, maar juist voor een functie buiten de organisatie of voor de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker, in de vijf jaar voorafgaand aan het ontslag;
  • De inzet van de transitievergoeding voor bijvoorbeeld outplacement trajecten, scholing of het langer vrijstellen van een medewerker van arbeid voor het vinden van een nieuwe baan.

Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn dat:

  • De afspraken moeten zijn vastgelegd met de medewerker. Dit kan in een contract, de afspraken in een social plan of de cao zijn leidend;
  • De kosten niet gemaakt zijn ten behoeve van een andere baan binnen de organisatie of bij een zusterorganisatie;
  • De kosten staan redelijk in verhouding tot het doel en zijn niet buitensporig hoog;
  • De kosten zijn gemaakt door de huidige werkgever en de werknemer heeft ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheden die werden geboden.

Heb je het bovenstaande echter niet vastgelegd of is er geen cao of sociaal plan, waar je als bedrijf aan gebonden bent, dan kun je medewerkers niet dwingen om de transitievergoeding in te zetten voor het vergroten van hun inzetbaarheid. Wat je wèl kunt doen bij het afscheid is dat je tijdens een exitgesprek een medewerker informeert en adviseert over de inzet van de transitievergoeding.

In een exitgesprek bespreek je met een medewerker wat de reden is van het vertrek, hoe hij/ zij de periode bij de organisatie heeft ervaren en wat eventuele verbeterpunten voor de organisatie kunnen zijn. Leerzame informatie voor een bedrijf in het geval je als bedrijf wilt blijven ontwikkelen. In zo’n gesprek kun je ook navraag doen of een medewerker al een idee heeft hoe hij of zij de vergoeding gaat inzetten en of hij/ zij al een nieuwe baan op het oog heeft. Mocht dit laatste niet het geval zijn, dan kun je informatie over scholing en outplacement verstrekken aan de medewerker. Wellicht ken je partijen die deze trajecten kunnen uitvoeren en kun je de medewerker in contact brengen met deze partijen.

Er zijn dus diverse manieren om te zorgen dat medewerkers hun transitievergoeding wijs inzetten, voor zover ze dat niet al zouden doen. Er wordt alleen wel wat tijd en aandacht gevraagd van de organisatie om dit in te richten.

 

Delen:

Add your Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Archieven

Kansen moet JIJ pakken om je carrière de richting te geven die je zelf wilt. Het is dan wel belangrijk dat je voldoende zelfinzicht hebt om deze richting te bepalen, want het mooiste inzicht is zelfinzicht! Mirror loopbaan coaching is de spiegel die je ondersteunt bij het verkrijgen van dit zelfinzicht.

Blijf op de hoogte

Het laatste nieuws met betrekking tot jou carrière